TPMS-JÄRJESTELMÄT

TPMS -lyhenne johtaa sanoista tire pressure monitoring system. Suomessa järjestelmästä ja sen eri osista käytetään eri kutsumanimiä, kuten esim. rengaspaineen mittausjärjestelmä, rengaspaineen valvontajärjestelmä, rengaspaineanturit tai rengaspainevahdit.  

 

TPMS hyödyt 

  • Ajoneuvon renkaista riippuva polttoainetaloudellisuus pysyy parhaana mahdollisena. 
  • Paineiden muuttumisesta järjestelmä huomauttaa kuljettajaa automaattisesti. 
  • Oma painevalvonta helpottuu merkittävästi! 
  • Oikea rengaspaine lisää turvallisuutta, sillä vajailla rengaspaineilla ajoneuvo käyttäytyy arvaamattomasti. 
  • Oikeilla rengaspaineilla saavutetaan parempi ajomukavuus, pienempi rengasmelua ja parempi ohjaustuntuma. 

TPMS- Määräykset 

EU-direktiivi toi automaattisen rengaspaineen valvonnan eli TPMS-järjestelmän pakolliseksi kaikkiin1.11.2014 jälkeen uutena myytäviin henkilöautoihin.  

Määräys ei koske vanhojen autojen omistajia. Jos siis jo käyttöön rekisteröidyssä autossa ei ole paineenvalvontajärjestelmää, sitä ei tarvitse jälkikäteen asentaa. Jos olet epävarma onko autossasi TPMS-järjestelmä, helpoin tapa on tarkistaa auton valmistusajankohta sekä kojetaulun varoitusvalot. Käynnistyksen yhteydessä kojetaulussa palaa otsikon mukainen valo, mikäli järjestelmä ja rengaspaineet ovat kunnossa valo sammuu muutaman sekunnin sisällä. 

Vaatimukset täyttävä renkaiden paineenvalvontajärjestelmä voi olla joko aktiivinen tai passiivinen. 

Passiivinen TPMS-järjestelmä mittaa renkaiden pyörimisnopeuksien muutoksia ABS -antureiden avulla. Se kertoo ilmanpaineen muutoksesta sytyttämällä merkkivalon, mutta ei yksilöi mikä rengas on kyseessä. Järjestelmä pitää kalibroida renkaan vaihdon yhteydessä, vaihdettaessa rengaskokoa tai ilmanpaineiden muuttuessa. 

Aktiivinen TPMS-järjestelmä mittaa rengaspaineita anturilla, joka on asennettu yksilöllisesti jokaiseen pyörään. Suora järjestelmä yksilöi jokaisen renkaan ja voi kertoa jokaisen renkaan ilmanpaineen erikseen. Uusi anturi on yleensä ohjelmoitava erikseen auton TPMS- järjestelmään, mutta on myös olemassa itseohjelmoituvia antureita. Suorat järjestelmät tulevat luultavasti yleistymään tulevaisuudessa. 

Valo syttyi, miten se sammutetaan? 

Aivan ensimmäisenä pysäytä auto ja silmämääräisesti tarkista onko renkaissa ilmaa. Tyhjällä renkaalla ajaminen johtaa yleensä renkaan rikkoontumiseen korjauskelvottomaksi ja saattaa vahingoittaa vannetta, paineanturia ja autoa.  

Jos satuit pysähtymään huoltoasemalle tarkistuta ilmanpaineet, tai jos olet lähellä toimipisteitämme hoidamme kaiken puolestasi. 

Valo saattaa myös syttyä kun renkaat vaihdetaan esim. talvirenkaat kesärenkaiksi. Riippuen auton valmistajasta valo saattaa sammua itsestään. Auton ohjekirjaa vilkaisemalla tai toimipisteillämme piipahtamalla valon saa taas sammumaan. 

Valon syttyminen saattaa myös aiheutua järjestelmän viasta, esim. rikkoontunut anturi, anturin patteri loppunut jne. Näissä tapauksissa kannattaa käydä toimipisteillämme niin tarkistamme vian. 

Palvelumme 

Kauttamme onnistuu uusien antureiden hankkiminen ja niiden ohjelmointi autoonne sopivaksi. Käyttämämme anturit ovat ns.jälkimarkkinajärjestelmiä jotka ovat alkuperäisvalmistajien laatua vastaavia, mutta useinmiten edullisempia kuin alkuperäiset. 

Liikeistämme löytyy ohjelmointityökalut joilla saamme luettua jo olemassa olevien antureiden tila. 

Autamme mielellämme kaikissa aiheeseen liittyvissä kysymyksissä ja ongelmissa.