Tpms-järjestelmät ovat tuttua kauraa henkilö- ja pakettiautojen varusteissa jo vuodesta 2014, kun ne tulivat EU-säädöksen kautta pakollisiksi.
TPMS-Järjestelmät raskaan kaluston käyttöön.
TPMS- järjestelmät ovat nyt kovaa vauhtia tulossa kuorma-autoihin, traktoreihin ja työkoneisiin. Markkinoilla on monia järjestelmiä ja tekniikkaa kehitetään kovaa vauhtia eteenpäin. Tarjolla on monia eri valmistajia ja järjestelmien toiminnoissa on eroja.
Mikä ihmeen TPMS?
TPMS -lyhenne johtaa sanoista tire pressure monitoring system. Suomessa järjestelmästä ja sen eri osista käytetään eri kutsumanimiä, kuten esim. rengaspaineen mittausjärjestelmä, rengaspaineen valvontajärjestelmä, rengaspaineanturit tai rengaspainevahdit.
TPMS hyödyt
- Ajoneuvon renkaista riippuva polttoainetaloudellisuus pysyy parhaana mahdollisena.
- Paineiden muuttumisesta järjestelmä huomauttaa kuljettajaa automaattisesti.
- Oma painevalvonta helpottuu merkittävästi!
- Oikea rengaspaine lisää turvallisuutta, sillä vajailla rengaspaineilla ajoneuvo käyttäytyy arvaamattomasti.
- Oikeilla rengaspaineilla saavutetaan parempi ajomukavuus, pienempi rengasmelua ja parempi ohjaustuntuma.
- Pienempi polttoaineen kulutus
TPMS järjestelmän valvonta ilmanpaineista ja lämpötiloista vähentää huomattavasti rengasrikkoja ja säästäen renkaan runkoa esimerkiksi uudelleen pinnoitukseen. Continentalin tekemän laskelman mukaan voit säästää jopa 1500€ vuodessa per ajoneuvo* käyttökustannuksissa, samalla parantaen kuljettajan ja ajoneuvon turvallisuutta.
*Säästö laskettu 4×2 vetoautolla ja 3-akselisella peräkärryllä, joka ajaa 140.000km vuodessa (diesel hinta arvio 1€/l) sisältäen yhden rengasrikko tapauksen (arvoltaan n. 700€).
TPMS- järjestelmien erot
Aktiivinen järjestelmä mittaa painetta renkaan sisällä olevalla rengaspaineanturilla. Anturi kiinnitetään renkaaseen tai vanteeseen. Laite mittaa renkaan sisällä olevaa painetta ja lähettää tietoa auton rengaspaineenmittausjärjestelmään. Jos jossain renkaassa on erilainen paine, kuin muissa renkaissa, hälyttää järjestelmä autoilijaa matalasta paineesta tietyssä renkaassa.
(kuva sensor1) (kuva sensor2)
Passiivinen järjestelmä mittaa muutoksia renkaan ulkokehässä. Eli jos paine renkaassa muuttuu ja siten sen ulkokehä muuttuu, hälyttää järjestelmä tästä autoilijaa. Järjestelmä ei siis suoranaisesti mittaa painetta, vaan muutoksia renkaassa vs. muut auton renkaat.
Bridgestone Fleetpulse 
Fleetpulse järjestelmän anturi kiinnitetään venttiiliin ulkopuolelta ja kuljettajan puhelimeen asennetaan Fleetpulse-aplikaatio. Liikkeelle lähtö tarkastuksessa kuljettaja kiinnittää puhelimeensa lisälaitteen joka kommunikoi rengaspaineantureiden kanssa. Jos vajaa paineisia renkaita havaitaan ilmoittaa aplikaatio kuljettajalle ja lähettää tiedot Fleetpulse-tietokantaan josta esimerkiksi ajojärjestelijä voi tarkastaa onko kaikkien liikkeellä olevien ajoneuvojen renkaat tarkastettu. Fleet Pulse:n valmistama järjestelmä on saatavilla kuorma- ja linja-autoihin.
Goodyear TPMS 
Kunkin pyörän vanteeseen asennetaan rengaspaineanturi. Anturi mittaa rengaspaine- ja lämpötilatietoja ja välittää ne auton reitittimen ja GPS:n kautta Goodyearin pilvipalveluun. Goodyear käyttää tehokasta G-Predict-tekniikkaa, joka muuttaa raakatiedot käyttäjäystävällisiksi hälytyksiksi ja raporteiksi. Ne lähetetään sekä kuljettajalle että ajoneuvokannasta vastaavalle henkilölle, jotka ovat siten jatkuvasti ajan tasalla liian alhaisista rengaspaineista, ilmavuodoista tai muista mekaanisista ongelmista. Lisäksi G-Predict-tekniikka voi havaita tietotrendejä ja siten varoittaa ongelmista etukäteen. Goodyear tarjoaa kalustovastaavalle aplikaation ja verkkoalustan joka antaa yleiskuvan kaikista ajoneuvoista. Ajoneuvojen seuranta ja kilometrisuoritteet näkyvät myös. Kuljettajalle on oma aplikaationsa josta näkee vain ajoneuvon renkaiden ajantasaiset tiedot. Goodyearin valmistama järjestelmä on saatavilla kuorma- ja linja-autoihin sekä työkoneisiin
Continental ContiPressureCheck 
Rengaspaineanturi liimataan renkaaseen. Anturit lähettävät tietoa autoon asennettavaan keskusyksikköön (CCU) joka välittää tiedon ohjaamoon asennettuun näyttöön, tai kuljettajan puhelimeen. Continentalin järjestelmä antaa ajankohtaista tietoa suoraan kuljettajalle renkaiden ilmanpaineista ja lämpötiloista. Automatic Trailer Learning (ATL) järjestelmä havaitsee jos vedettävä peräkärry vaihtuu. Continentalin valmistama järjestelmä on saatavilla kuorma- ja linja-autoihin sekä työkoneisiin. Järjestelmä on mahdollista liittää ContiConnect- järjestelmään.
Nokian Tyres Intuitu 
Intuitu-Älyrengas järjestelmä on käytössä vain traktoreissa ja metsäkoneissa. Järjestelmän anturit liimataan renkaisiin jo Nokian renkaiden tehtaalla. Anturit lähettävät tiedon rengaspaineista ja lämpötilasta mobiili aplikaatioon bluetooth -yhteyden avulla. Intuitu -aplikaatiolla pystyy valvomaan usean eri koneen renkaita. Kalustovastaava pystyy seuraamaan koko liikkeellä olevan kaluston renkaiden tietoja. Intuitu- järjestelmä on saatavilla tällä hetkellä vain Nokian Tyres renkaisiin.
TUOTE | FLEET PULSE | GOODYEAR TPMS | Contipressurecheck | Nokian Intuitu |
---|---|---|---|---|
Plussat | -Anturit pystyy asentamaan itse.
-Käyttöliittymä myös kalustovastaavalle. -Rikkoontuneen anturin korvaaminen helppoa. |
-Anturi kiinni vanteessa, joten renkaiden vaihto uusii onnistuu ilman antureiden uusimista.
-Käyttöliittymä myös kalustovastaavalle -Aplikaatio ennustaa tulevat viat. -Reaaliaikainen seuranta |
-Reaaliaikainen seuranta
-Kiinteä näyttö ohjaamossa. -Havaitsee jos vedettävä peräkärry vaihtuu. -ContiConnect liitettävyys. |
-Reaaliaikainen seuranta.
-Käyttöliittymä myös kalustovastaavalle. -Useiden koneiden saman aikainen seuranta. |
Miinukset | -Anturit renkaan ulkopuolella, herkkä rikkoontumaan?
-Kuljettaja joutuu yksitellen käymään renkaan luona lukemassa anturin. |
-Anturit vaativat tuekseen keskusyksikön joka täytyy asentaa autoon. | -Anturit liimataan renkaaseen kiinni.
-Rengasta ei voi pinnoittaa anturin kanssa. |
-Vain traktoreihin ja metsäkoneisiin.
-Anturi liimataan renkaaseen. -Renkaassa ei voi käyttää sisärengasta ja/tai nestetäyttöä. |
Antureiden siirtäminen renkaista toisiin. | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Ei |
Hinta | 329€ +3€/kk per auto ohjelmistomaksu | ei tiedossa | 1150€ (sis.ohjelmointityökalu 520€) lisäanturit noin 50€/kpl | 300€ (vain neljä anturia) |
Hinta on laskettu 6kpl antureita, lisätarvikkeineen asennettuna. Hinnat ALV0%.
Tekninen Asiantuntija
Henri Uotila