Pieni pala historiaa
Ensimmäiset talvirenkaat kehitettiin kuorma-autoilijoiden tarpeisiin 1930-luvulla, koska rahdin piti kulkea myös talvella. 1950-luvulla alettiin kehitellä kiinnittämällä liukuesteitä renkaan pintaan. Ensimmäiset kovametallikärjellä varustetut nastarenkaat näkivät virallisesti päivänvalon 60-luvun alussa.
Nastarenkaiden käyttö
Nastarenkaita käytetään pääsääntöisesti henkilö- ja pakettiautoissa, kuorma-autoissa ja työkoneissa nastarenkaiden käyttö alkaa kuitenkin yleistymään. Tehdasvalmisteisia nastarenkaita ei raskaan kaluston käyttöön ole, joten renkaiden nastoittaminen tehdään käsityönä.
Kuorma-autojen ja työkoneiden renkaiden jälki nastoittaminen tuo lisää pitoa tilanteisiin, jossa sitä tarvitaan. Vaikka renkaat olisivatkin Suomen talviin tarkoitetut, saadaan nastoilla pikkaisen parempaa pitoa. Nastoja käytetään kuorma-autoissa, jos ajo on pääsääntöisesti lumisia ja jäisiä sivuteitä. Kuorma-autoissa yleensä nastoitetaan eturenkaat, mutta esimerkiksi maitoautojen ja kärryjen kaikki renkaat nastoitetaan, koska maidon keruu paikat ovat jäisiä.
Työkoneissa ja traktoreissa renkaiden nastoittamisella saadaan lisäpitoa auraukseen ja kun liikutaan esim. tehtaiden piha-alueilla.
Me KA-Renkaalla nastoitamme vuosittain satoja renkaita asentajamme ovat koulutettuja alansa ammattilaisia. Käyttämämme nastat täyttävät viranomaisvaatimukset.
Nastoitus prosessi
Renkaiden nastoittaminen tapahtuu poraamalla erikoisporanterällä reikä renkaan kulutuspalaan, jonka jälkeen nasta ammutaan nastoituspyssyllä paikalleen. Nastapyssyn kielekkeet levittävät nastareikää ja mäntä työntää nastan reiän pohjaan. Kun nasta on reiän pohjalla kielet vapauttava kumin nastan ympärille. Nastan ulkonemaa säädellään reiän syvyydellä ja nastapyssyn paineella. Osa rengasvalmistajista on jo valmiiksi merkinnyt renkaan kulutuspintaan nastojen paikat. Joissakin pinnoitettavissa renkaan pinnoissa on reiät jo valmiina. Nastoitus on käsityötä ja nastoitus kuviota pystytään muuttamaan asiakkaan toiveiden ja renkaan käyttötarkoituksen mukaan.
Työkone nastat ovat varustettu leveämmällä laipailla ja ovat kuorma-auto nastaa pidempiä. Leveämpi laippa minimoi nastan liikettä työkoneiden ja traktoreiden renkaissa, joihin kohdistuu suuret vääntömomentit. Nastoitus prosessi on samanlainen kuin kuorma-auton renkaissa. Nastoitus kuviointi on rengas- ja käyttötarkoitus kohtaista. Katso lisää nastoituksesta täältä
Nastarengas säädökset
Kuorma-auton renkaaseen saa nykysäädösten mukaan laittaa 50 nastaa per vierintäkehä metri, tämä tarkoittaa käytännössä noin 150 nastaa per rengas. Nastan pistovoima saa olla 1,5mm nastaulkonemalla 340N.
Pistovoimalla tarkoitetaan voimaa, joka aiheutuu mittakärkeen painettaessa mittalaitetta kohtisuoraan renkaassa olevaa nastan kärkeä vasten, kunnes nasta on painuneena renkaan kulutuspinnan tasolle.
Työkoneissa ja alle 60km/h kulkevissa traktoreissa nastoina käytetään isompia nastoja. Nastojen määrä on rajattu 100 nastaan per vierintäkehä metri.
Nastat
Kuorma-autojen renkaiden nastoituksessa käytämme turkulaisen Scason Oy:n nastoja. Yrityksellä on pitkä kokemus nastojen kehittämistyössä sekä tarkka laadunvalvonta. Scason Oy:n nastat ovat kestäviä ja rengasystävällisiä. Scason Oy:n nastojen laadun takaavat ISO 9001:2008 Certified QS & ISO 9001:2015 DNV·GL Certified QS -sertifioinnit.
Työkoneissa ja traktoreissa käytämme Tikka Spikes Oy:n nastoja Yrityksellä on nastan valmistajana pitkät perinteet. Maailman ensimmäiset teollisesti tuotetut liukuesteet onkin valmistettu Tikka Spikesin KOMETA-tuotemerkillä jo vuonna 1959. Tikka Spikes Oy:n Toimintajärjestelmä perustuu ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 17025 standardeihin sekä asiakas- ja viranomaisvaatimuksiin ja täyttää niiden vaatimukset.
Markkinoilla on tarjolla myös ruuvattavia nastoja työkoneisiin ja traktoreihin. Ruuvattavissa nastoissa itse nasta on huomattavasti pienempi kuin varsinainen työkone nasta. Ruuvattavien asennuksessa täytyy olla tarkkana ettei nasta ei uppoa liian syvälle, sillä se saattaa rikkoa renkaan tubeless kalvon. Ruuvattavat nastat pysyvät paikoillaan huonommin kuin normaali nasta, koska siitä puuttuu nastan liikettä minimoiva laippa.
Jos mietit olisiko jälki nastoituksesta teidän autojen tai koneiden renkaisiin ratkaisu pidon puutteeseen. Ota yhteyttä myynti tiimiimme. Keksimme varmasti sopivan ratkaisun.
Tekninen Asiantuntiija
Henri Uotila