EU-rengasmerkintä on ollut pakollinen EU:ssa myytävien henkilöautojen, katumaastureiden ja pakettiautojen kesärenkaissa, all-season renkaissa ja nastattomissa talvirenkaissa vuodesta 2012.

1.5.2021 Tulee voimaan rengasmerkintöjen tarkistettu versio, joka tuo mukanaan useita muutoksia merkinnän sisältöön ja esitystapaan. Merkintä uusitaan, jotta turvallisempien ja polttoainetaloudellisempien renkaiden valinta on entistä helpompaa.

Mitä uutta EU-Rengasmerkinnässä on 1.5.2021 jälkeen?

Uusi merkintä sisältää samat kolme luokkaa kuin aiemmin. Märkäpidon ja polttoainetaloudellisuuden luokat on kuitenkin uusittu vastaamaan kotitalouskoneiden merkintöjä. Tyhjät luokat poistetaan ja asteikko on A–E. Lisäksi käyttöön tulee uusi tapa merkitä meluluokka kirjaimilla A–C, mutta desibelitason merkintä pysyy samana.

Vanhojen kriteerien lisäksi uusi merkintä sisältää jatkossa lumi- ja jääpitomerkinnän. Jääpitomerkintä on aluksi käytössä vain henkilöauton renkailla. Merkintä perustuu jääpitotestiin, joka on tällä hetkellä standardisoitavana kansainvälisessä standardoimisjärjestössä International Organization for Standardization (ISO). Testistä pääsevät läpi talvirenkaat, jotka on aidosti suunnattu pohjoisiin olosuhteisiin.

Uusi merkintä sisältää myös QR-koodin, jonka skannaamalla voi saada lisätietoja renkaasta EPREListä (European Product Registry for Energy Labelling). EPREListä voi myös ladata ja tulostaa rengasmerkinnän.

Fyysinen merkintä on jatkossa lisättävä renkaiden kulutuspinnalle myös kuorma- ja linja-autonrenkaissa, joiden merkinnät on tähän asti tarvinnut sisällyttää vain markkinointimateriaaleihin ja teknisiin tietoihin. Jääpitomerkintä ei koske kuorma- ja linja-autojen renkaita.

Miksi rengasmerkintä uusitaan?

Parempi liikenne turvallisuus, ongelmana on ollut että kaikki talvirenkaina markkinoidut renkaat eivät sovellu Pohjoismaisille talviolosuhteille. Renkaan märkäpito ja jääpito ovat toisilleen vastakkaisia ominaisuuksia, joten jos kuluttaja katsoo vain tarrassa olevia märkäpito-ominaisuuksia, voi tulla hankkineeksi vääränlaiset renkaat.

Pienemmät päästöt, polttoaineenkulutus luokat tarkentuvat uudessa merkinnässä. Tämä lisää kuljettajien mahdollisuutta vähentää polttoaineen kulutusta ja pienentää siten liikenteen päästöjä.

Iso muutos. Muutoksen uskotaan pienentävän liikenteen hiilidioksidipäästöjä jopa 10 miljoonalla tonnilla, parantavan liikenneturvallisuutta, vähentävän rengasmelua ja tuovan kuluttajille jopa 2,8 miljardin euron vuotuiset säästöt.

10 miljoonaa tonnia CO2 päästöjä vastaa Suomen koko liikenteen (lentoliikenne, tieliikenne, rautatieliikenne ja pääosa vesiliikenteestä) päästöjä. 2,8 Miljardin säästöt vastaavat Suomessa vuonna 2018 kerättyä polttoaineveroa tieliikenteessä kulutetun polttoaineen osalta. Suuria säästöjä siis!

KA-Rengas on mukana parantamassa maailmaa yksi rengas kerrallaan.

Asiantuntevat rengasmyyjämme auttavat valitsemaan oikeat renkaat oikeaan tarkoitukseen.

 

Henri Uotila

Tekninen asiantuntija

Henri Uotila