Aurauskulmien säätö, nelipyöräsuuntaus, camber kulma, ohjausgeometria.

Siinäpä sanoja joita tavallinen autoilija ei joka päiväisessä ajelussa edes mieti.  Kokosimme tähän pienen tietopaketin mitä näistä sanoista tulisi tietää ja mitä autolle tulisi tietyin väliajoin tehdä.

Helpoin testi tarvitseeko ohjauskulmat säätöä, on katsoa ja kokeilla renkaita.  Käännä autosta ratti toiseen suuntaan niin paljon kuin se menee ja mene eturenkaan viereen.

Onko renkaan reunat kuluneet yhtä paljon molemmin puolin, vai onko kenties toinen reuna kulunut enemmän?

Jos alla on nastarenkaat, onko toiselta renkaan reunalta kenties nastoja pois enemmän kuin toiselta?

Kun tämä rengas on katsottu, mene vielä tarkistamaan toisesta eturenkaasta samat jutut.

   

Kulunut ulkoreuna                                             Kulunut sisäreuna

”Jos renkaat kuluvat epätasaisesti, syynä ovat tavallisimmin väärät ohjauskulmat.”

Väärät ohjauskulmat saattavat johtua kuluneista osista auton renkaiden ripustuksissa tai jos autolla on ajettu esim. kuoppaan tai reuna kivetykseen.

Pienetkin poikkeamat ohjauskulmissa voivat lyhentää renkaiden käyttöikää jopa 10%.     Jos akseligeometria ei ole oikea, myös mekaaniset osat kuten renkaiden akselit, laakerit ja ripustus kuluvat tarpeettoman nopeasti.

Virheelliset ohjauskulmat aiheuttavat myös vierintävastuksen huonontumista, koska renkaat eivät ole oikeassa suhteessa tiehen nähden, sekä siten polttoaineenkulutuksen lisääntymistä.

Virheellisillä ohjauskulmilla myös renkaiden vesiliirto ominaisuudet huonontuvat merkittävästi.

Parhaat vesiliirto ominaisuudet saavutetaan kun mahdollisimman iso pinta-ala renkaasta on koko ajan kosketuksissa tiehen, mutta jos renkaiden kulmat ovat väärät tätä ei saavuteta.

Sekä ajoneuvon ajo-ominaisuudet että kuljettajan turvallisuus ja mukavuus ovat suoraan riippuvaisia ajoneuvon akseligeometriasta.

Auto saattaa ohjautua koko ajan johonkin suuntaan, vaikka ratti olisikin suorassa tai auto kulkee suoraan mutta ohjauspyörä on vinossa.

 

Oikein säädetyt ohjauskulmat:

  1. Pidentävät renkaiden käyttöikää
  2. Parantavat nopeusmittarin tarkkuutta
  3. Parantavat turvallisuutta
  4. Parantavat polttoaine taloudellisuutta

Koska mennä aurauskulmien säätöön?

  1. Olet ajanut kuoppaan.
  2. Auto ajautuu koko ajan jonnekin päin vaikka ratti on suorassa.
  3. Suoraan ajettaessa ohjauspyörä on vinossa.
  4. Renkaat kuluvat epätasaisesti.
  5. Säännöllisesti 5000-10 000 km välein.

 

Jos et vieläkään tiedä tulisiko auton ohjauskulmia tarkistaa ja säätää, ota yhteyttä KA-Renkaaseen.

Voimme tehdä pika tarkistuksen ilman kustannuksia. Jos asiantuntijamme mielestä jatkotoimenpiteitä tulisi tehdä onnistuu se nopealla aikataululla.

Henri Uotila

Tekninen Asiantuntija

Henri Uotila

KA-Rengas Salo